نشست مطبوعاتي سرمربي جديد تيم ملي

 نشست مطبوعاتي سرمربي جديد تيم ملي




 

 


نشست مطبوعاتي سرمربي جديد تيم ملي


تاریخ : سه شنبه ،
16 فروردین 1390

سرمربي جديد و پرتغالي تيم ملي فوتبال ايران گفت: وظيفه اصلي من اين است که ايران به جام جهاني 2014 برسانم.


کارلوس کوئيروش در نشست مطبوعاتي بعداز ظهر امروز که از ساعت 15 در هتل آکادمي تيم‌هاي ملي فوتبال ايران با حضور اصحاب رسانه برگزار شد، صحبت‌هاي زير را مطرح کرد:

* اين فرصت، مجالي است براي اشتراک گذاشتن روياهايمان

بايد از تمام دوستان رسانه‌اي که در اولين کنفرانس مطبوعاتي شرکت کردند، تشکر کنم. اسم من کارلوس کيروش است. اگر تلفظ اين اسم براي برخي سخت است، مي‌توانيد من را کارلوس بناميد و اگر از امروز تا آخر من را کارلوس صدا کنيد، خوشحال مي‌شوم.
در وهله اول دوست دارم به طور عمومي از مسئولان فدراسيون فوتبال ايران که از من دعوت کردند تا در فوتبال ايران کار کنم و اين فرصت را به وجود آوردند تشکر کنم. در حقيقت فرصتي که ايجاد شده مجالي است براي به اشتراک گذاشتن روياهايمان براي رسيدن به جام جهاني 2014 برزيل.
در زماني که ترابيان براي اولين بار با من ملاقات کرد آرزوها و روياهايش را با من به اشتراک گذاشت متوجه شدم اين آرزوها با روياهايي که من دارم، مطابقت دارد تا بتوانيم تيم ملي را به جام جهاني برسانيم.

* تازه کار آغاز شده است

از حالا به بعد قسمت سخت کار آغاز شده است. چرا که اگر بخواهيم به اين روياها رنگ واقعيت بدهيم متوجه مي‌شويم کار سختي در پيش داريم. در فوتبال هيچ کاري ساده و راحت نيست.
معتقدم با حمايت فدراسيون، باشگاه‌ها، هواداران و رسانه‌ها اگر تيمي هماهنگ داشته باشيم مي‌توانيم به اهدافمان دست پيدا کنيم اما دوست دارم واقع‌بينانه به مسائل نگاه کنيم چرا که به هيچ وجه کار ساده‌اي در پيش نداريم.

* در فوتبال هيچ کس نمي‌تواند پيروزي را تضمين کند

با احساسات فراوان و استعدادهاي سرشاري که در فوتبال ايران وجود دارد اگر آماده‌سازي خوبي داشته باشيم و مصمم باشيم به آنچه که مي‌خواهيم دست پيدا مي‌کنيم. هر چند ممکن است در برخي لحظات فراز و نشيب داشته باشيم و زماني خوشحال باشيم و زماني خوشحال نباشيم اما آنچه که مهم است محصول نهايي که ارائه مي‌شود.
در فوتبال هيچ کس نمي‌تواند بردن يک نتيجه را تضمين کند و حقيقت آن است که پول موفقيت نمي‌آورد.

* تيم ملي ايران در بهترين شرايط به مصاف حريفان مي‌رود

در حقيقت آنچه من و دوستانم مي‌توانيم تضمين کنيم، اين است که تمام تلاشمان را انجام بدهيم و تمام زمان‌مان را در اختيار تيم ملي ايران بگذاريم. مهم نيست با چه تيمي و در چه زماني بازي کنيم اما به شما قول مي‌دهم تيم ايران در مصاف با حريفان در آماده‌ترين حالت ممکن به ميدان برود. اين تضمين را مي‌دهم که تيم ملي ايران هميشه آماده باشد تا ما بتوانيم خوشحالي خود را با مردم فوتبالدوست ايران به اشتراک بگذاريم. من قول به سخت‌کوشي و کار زياد مي‌دهم. ما مربيان تيم ملي ايران هر چه داريم ارائه خواهيم کرد.

* من سه دستيار در تيم ملي ايران دارم

مايلم کادر فني خود را به شما معرفي کنم. آنتوني سيموئز که يکي از بازيکنان پرتغال بوده و پس از دوران بازيگري تيم به عنوان مربي در کنار بزرگاني چون پله و بکن باوئر حضور داشتند و در پرتغال با من کار کردند. دوست دارم يک راز را با شما بگويم. اينکه او قرمز است و طرفدار بنفيکا است. (در اين لحظه در پاسخ به خبرنگاري که گفت پس سيموئز پرسپوليسي است،‌گفت: او طرفدار بنفيکا است نه پرسپوليس).

* مايکل ديموند مربي بدنساز

ديموند مربي بدنساز است که تجربه زيادي در ايرلند، انگليس و آمريکا داشته است و آخرين کشوري که او کار کرده امارات بوده است. من او را متقاعد کردم که به جمع ما ملحق شود. يک دستيار ديگر خواهم داشت به نام دون گاسپارت که امروز و فردا به ما ملحق مي‌شود و مربي دروازه‌باني است و تجربه زيادي در تيم ملي آفريقاي جنوبي، پرتغال، آمريکا و ژاپن داشته و در جام جهاني 2010 دستيار من بوده است. او در تيم‌هاي اسپورتينگ، بنفيکا و پورتو کار کرده است.

* ترابيان دست راست من است

من مي‌خواهم اينجا عباس ترابيان را به شما معرفي کنم که نمي‌دانم او را مي شناسيد يا نه. او وظيفه سنگيني دارد و به عنوان سرپرست هماهنگي خارج از زمين را بر عهده خواهد داشت. کار بسيار سختي است.

* بدون حمايت باشگاه‌ها موفق نمي‌شوم

مي‌خواهم با مسئولان باشگاه‌ها صحبتي داشته باشم و به آنها بگويم بدون حمايت آنها نمي‌توانيم موفق شويم. همه بايد دست در دست هم بدهيم تا به جام جهاني 2014 برزيل برسيم و همه تلاش کنيم تا به هدف‌مان برسيم.

* به بازيکنان تيم ملي ايران مي‌گويم شرايط راحتي براي آنها نخواهد بود

به بازيکنان تيم ايران مي‌خواهم بگويم که کار من اين نيست که شرايط را براي آنها راحت فراهم کنم. در حقيقت وظيفه و کارم اين است که بهترين استفاده را از نيروهاي فوتبال ايران داشته باشم. وظيفه‌ام اين است که شرايطي را فراهم کنم که بازيکنان با نهايت توانايي بتواننددر زمين موفق شوند. البته اين کار با احساسات زياد انجام مي‌شود. يعني شور و نشاط بيشتري.

* تضمين نمي‌دهم

براي برد و باخت تضمين نمي‌دهم. تضمين من سخت‌کوشي و تلاش براي رسيدن به هدفمان است.
صحبت ديگر من با اصحاب رسانه داشتن تعاملي کامل است و معتقدم در اين راه هر کس وظيفه خود را دارد و مهم اين است که هر دو به دنبال صعود تيم ملي به جام جهاني هستيم و در اين راه اگر حرفه‌اي عمل کنيم مي‌توانيم به هدف اصلي برسيم. تشکر مي‌کنم و انشاء‌الله همگي در جام جهاني 2014 برزيل خواهيم بود.

* رفت و برگشتم مهم نيست، مهم اين است که امروز سرمربي تيم ملي هستم

وي در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه دليل رفت و برگشتش به ايران چه بود و آيا اگر در بار اول فضا مناسب نبود چرا در بار دوم به ايران بازگشت و آيا در اين راه قول‌هاي همکاري بيشتري به وي داده شده است، گفت: دليل اصلي اينجا بودنم اين است که بر سر يک سري از نکات پايه‌اي با فدراسيون ايران به توافق رسيديم و يکي از اين نکات روياي مشترک و هدف مشترک‌مان براي صعود به جام جهاني برزيل بود.

دليل دوم اين بود که فدراسيون فوتبال با توجه به اينکه تيم ملي ايران بايد تا 3 ماه ديگر در مسابقات مقدماتي جام جهاني به مصاف مالديو برود بايد هر چه سريع‌تر يک مربي را معرفي مي‌کرد. در آن زمان من نتوانستم اين پيشنهاد را بپذيرم اما فضا براي مذاکرات باز بود تا بتوانيم ملاحظات ديگري را در اين فضا لحاظ کنيم.

به عبارت ديگر پس از دور اول مذاکرات، فدراسيون زمان داشت و البته من هم زمان داشتم تا هماهنگي‌هايي را با خانواده‌ام انجام دهم و مشکلات و مسائل را بازگو کنم. در حال حاضر به توافق رسيديم و اينجا هستم. چيز خاصي نبود و مهم اين است که من امروز سرمربي تيم ملي فوتبال ايران هستم.
دوست دارم بپرسم پاسخ من واضح بود يا شک و شبه‌اي باز باقي مانده است که در اين بين اين مربي با پاسخ مثبت خبرنگار مورد نظر آماده پاسخ دادن به خبرنگار بعدي شد.

* آرزو دارم روزي در کره ماه کار کنم

کوئيروش در ادامه اين نشست در پاسخ به سوال خبرنگار ديگري مبني بر اينکه تا چه اندازه خودش را با شرايط فرهنگي ايران وفق داده و خود را ملزم به انجام آن مي‌داند، گفت: دوست دارم صحبتم را اينگونه شروع کنم که زندگي در دنيا متعلق به افراد قدرتمند نيست و متعلق به کساني است که خود را با شرايط وفق مي‌دهند. مربيگري يعني نزديک شدن به فرهنگ جايي که قرار است در آنجا کار کنيم.

با تجربه‌اي که از ژاپن، انگليس، چين، آمريکا، امارات، استراليا و باشگاهي مانند رئال مادريد داشته‌ام فکر مي‌کنم اينجا هم با فرهنگ ايران خيلي زود اخت پيدا خواهم کرد. در تمام مراحل مربيگري با بازيکناني از سراسر جهان کار کرده‌ام و هنوز در روياي اين هستم که يک روز در کره ماه کار کنم. وظيفه‌ام ايجاب مي‌کند که ابتدا اطلاعات کاملي از فوتبال ايران به دست بياورم.

*الان وقت حرف زدن نيست

معتقدم استعدادهاي زيادي در فوتبال ايران وجود دارد اما آنچه که مهم است بايد پرورش اين استعدادها با نظم و انضباط همراه باشد. اين موضوع مي‌تواند احتمال موفقيت را بيشتر کند. در حال حاضر خيلي زمان صحبت کردن نيست و بايد کار کردن را آغاز کرد. شعار من در مربيگري ايجاد هماهنگي، کار و تلاش است و اگر به آنها دست پيدا کنيم موفقيتمان تضمين شده خواهد بود.

* به اندازه تلاش‌مان بايد توقع داشت

انتظارات هميشه از يک سرمربي بالاست. من فقط يک چيز را به شما بگويم. در کشورهاي زيادي کار کردم و در 4 تيم ملي بودم. همواره توقع مردم و جامعه فوتبال از تيم ملي کشورشان براي حضور در جام جهاني يکسان است.
همه مي‌خواهند قهرمان شوند ولي بايد واقع‌بين بود. تاکنون چند کشور توانسته‌اند قهرمان جام جهاني شوند؟ چند تيم توانسته‌اند اين موفقيت برايشان تداوم داشته باشد؟ پرتغال، نيجريه و کراوسي تيم‌هايي هستند که در جام جهاني نوسان داشتند.

حقيقت اين است که ما در زندگي از خود توقعاتي داريم. شايد يکي بخواهد رئيس جمهور، سردبير يک روزنامه يا مالک شود. آيا هر شخصي براي رسيدن به هدفش آن تلاش لازم را انجام داده يا خير؟ پاسخ منفي است. مردم بيشتر اوقات پشت يک درخت مي‌نشينند و به روياهايشان فکر مي‌کنند.
وظيفه من در ايران با کمک ترابيان اين است که تلاش کنيم به آنچه که لياقت آن را داريم دست پيدا کنيم. براي رسيدن به هدف‌مان بايد برنامه‌ريزي کوتاه مدت و بلند مدت داشته باشيم. توجه به آماده‌سازي تيم ملي يکي از اين برنامه‌هاست. دقت روز تيم المپيک و جوانان داشته باشيم. اين دقيقا همان جايي است که کارمان آغاز مي‌شود.

* از فرگوسن مشورت نگرفتم

الکس فرگوسن يکي از بهترين دوستان من است. با او دوستي نزديکي دارم اما براي حضور در ايران با وي مشورت نکردم. اين يک مسئله خصوصي است و من با دوستاني که هميشه مشاوره مي‌کنم، صحبت کردم.

* درباره دستيارم تصميم نگرفته‌ام

وي درباره اين که فدراسيون از منصوريان به عنوان دستيار او نام برده گفت: همانطور که پيش از اين تاکيد کردم اکنون زمان بيش از حد حرف زدن و وعده دادن نيست، زمان کار کردن است. در جلساتي که با مسئولان فدراسيون داشته‌ام بنابر اين شد که ابتدا نيازها را مشخص کنيم و سپس بر اساس نيازها به دنبال اشخاص و امکانات برويم. اصول کار من اين نيست که ابتدا اشخاص را پيدا کنم و سپس به دنبال نيازها بروم. من بر اساس نيازها از اشخاص کمک مي‌گيرم. در اين راه هم از مربيان مختلف ايراني استفاده مي‌کنم اما اينکه از چه کسي استفاده کنم هنوز تصميمي نگرفتم.


* بايد بازيکنان تيم ملي را مانند دستانم بشناسم

بازيکنان ايران را در بازي‌هاي آسيايي مختلف نظاره کردم. بازي ايران و روسيه را نيز از نزديک تماشا کردم. من بايد بازيکنانم را مانند دستانم بشناسم. اينکه بازيکن در زمين تمرين چگونه عمل مي‌کند در باشگاه خود چه عملکردي دارد و در مسابقات ليگ چگونه ظاهر مي شود. بايد تصوير شفافي از بازيکنان داشته باشم. اين تنها راهي است که مي‌توانم تصميمي صادقانه براي انتخاب بازيکنان تيم ملي ايران بگيرم.

*وظيفه اصلي من صعود تيم ملي ايران به 2014 است

وظيفه اصلي من اين است که تيم ملي ايران به جام جهاني 2014 برسانم. در کنار آن فدراسيون از من خواسته با توجه به دانش و تجربه‌اي که دارم و سال‌ها در پرتغال و آفريقاي جنوبي کار کردم برنامه آماده سازي تيم‌ها و بازيکنان و ساير تيم‌هاي ملي را نيز تدارک ببينم. اين سيستم کارلوس کوئيروش و يا سيستم پرتغالي نيست. اين سيستم بر اساس واقعيت هاي فوتبال ايران برنامه ريزي خواهد شد.

براي انجام اين کار به حمايت همه نياز داريم. فوتبال کار يک نفره نيست و يک کار تيمي است. دوست دارم يادآوري کنم که اولويت اصلي من آماده سازي تيم ملي ايران براي حضور در جام جهاني است. کار من براي جام جهاني از همين فردا آغاز مي‌شود. مسابقات مقدماتي جام جهاني در ماه جولاي است و براي تيم اميد نيز از همين فردا بايد کارمان را شروع کنيم. اين تيم نيز در ماه جولاي مسابقه دارد بنابراين بايد برنامه ريزي کوتاه مدتي براي تيم‌هاي ملي ايران و تيم اميد داشته باشيم و پس از آن قدم به قدم اين برنامه ها را اجرايي کنيم.

* هر بازيکن ايراني در هر جاي ايران لياقت ملي پوش شدن را دارد شناسايي مي کنيم

در مورد لژيونرها بايد بگويم برنامه ريزي دقيق و منسجمي انجام خواهيم داد تا به طور منصفانه و عادلانه يک سيستم هماهنگي داشته باشيم و اين سيستم هماهنگي به گونه‌اي باشد که در هر جاي جهان هر ايراني که لياقت پوشيدن تيم ملي ايران را داشته باشد جذب کند. من نمي‌دانم چه زماني ايران را ترک خواهم کرد اما مي‌خواهم هر زماني که اين اتفاق افتاد سيستمي از خود بر جاي بگذاريم و مسيري را ايجاد کنم که آن مسير به موفقيت ايران ختم شود.


کلمات کلیدی : اخبار فوتبال ایران ، تیم ملی فوتبال ایران ، اخبار لیگ ایران ، اخبار تیم ملی ، فوتبال ایران ، مسابقات فوتبال ، زمان برگزاری فوتبال ، سایت خبر ورزشی ، علی دایی ، بازیهای تیم ملی ، جدول لیگ برتر ، جدول لیگ ایران ، نتیجه فوتبال ، فرهاد مجیدی ، عادل فردوسی پور ، سوتی های جواد خیابانی ، فدراسیون فوتبال ، رنکینگ فوتبال ، تک گل